dimana dia sang adab?

Assalamualaikum warahmtullahi wabarakatuh,
ada apa pada hari ini warga pembaca sekalian? hidup gembira?

alhamdulillah.

ada apa pula pada adab pembaca pada hari ini. masih di takat murni atau sudah dicemari?
masyarakat harini kalau aku tengok, kalau aku observe hari demi hari  aku rasa aku dah berjaya mencipta satu hipotesis.

semakin bertambah tahun, semakin berkurang adab pada diri individu.

hypothesis accepted?
yay?
nay?

                                                         ***
Aku duduk menahan kepanasan teriknya matahari pagi itu. MasyaAllah hanya Allah je tahu betapa panasnya pagi itu tapi aku gagahkan jua semangat aku. ecewah. ayat aku mintak penampar tak?

maaf.maaf.

sedang guru memberi ucapan tetiba aku terdengar suara-suara sumbang di sebelah aku. mulanya boleh lagi aku tahan, buat tak tahu je dengan suara sumbang yang tak pernah menyumbang tu. namun, tahap kesabaran yanga ada pada diri aku itu sudah sampai di tahap yang maksima.

aku tegur mereka
"boleh senyap tak?saya nak dengar guru berucap. perlahankan volume suara boleh tak?"
dan akhirnya aku dibalas dengan kata-kata nista dan dusta belaka.

aku digelar bodoh. MasyaAllah.
mana adab dia sebagai seorang perempuan? sebagai seorang muslimah? sebagai seorang pelajar yang memakai tudung di kepalanya?

malu aku untuk mengaku dia ialah satu jenis jantina dengan aku. dengan suara yang kasarnya. dengan carutan yang digunakan . Nauzubillah.

walau siapa pun kau, aku doakan kau agar diberkati dan dilindungi Allah.
lakukanlah sedikit perubahan. adab wajib ada. moga kau dilindungi dan diberi hidayah oleh Yang Maha Pengampun, Yang Maha Berkuasa, Allah s.w.t.